De essentie van slaap - jouw wondermiddel voor resultaat!

Geplaatst op 08-02-2021



De essentie van slaap - jouw wondermiddel voor resultaat!

Slaap is in het dagelijks leven iets waar we vaak te makkelijk op inleveren. Nog even iets afmaken voor je werk, even scrollen door je social media account of toch nog even die serie afkijken op Netflix. Mooie excuses die we als coach vaak voorbij horen komen.

Slaap is echter één van de belangrijkste herstelfactoren van je lichaam. Het zorgt er niet alleen voor dat jij de volgende dag productiever bent en dus meer gedaan kan krijgen, maar ook dat je zowel meer spiermassa kan opbouwen als meer vet kan verliezen. Een sporter met bijvoorbeeld maar 5 uur slaapt, heeft 30 – 40% minder resultaat en herstel dan iemand die 8 of 9 uur per nacht slaapt. 

Lever je elke dag maar weer in op je slaap, kan het zo zijn dat je de volgende dag dus juist minder productief bent, minder uit je trainingen kunt halen, minder hersteld en door je vermoeidheid ook minder beweegt, wat weer resulteert in vertraging in progressie. Daarnaast ga je de energie die je mist al snel compenseren door meer te gaan eten je moet immers je energie ergens vandaan halen. 

Slaap zorgt er dus voor dat je: 

  • Meer energie hebt over de dag heen
  • Meer spiermassa opbouwt
  • Meer vet verliest 
  • Minder stress hebt

Hoeveel uur heb ik dan nodig? 
Als je uitgerust wakker wordt en voldoende energie hebt over de dag, kun je zeggen dat je prima slaapt. Zelf zou ik je aanraden om minimaal 7-9 uur te slapen per dag.

Slaapduur is belangrijk, maar slaap kwaliteit is misschien nog wel belangrijker!

Praktische tips voor het slapen:

  • Zorg voor een donkere, stille en koele kamer.
  • Zorg voor ontspanning voordat je gaat slapen. Dit betekent echter niet dat je nog uren televisie moet gaan kijken of op je telefoon moet scrollen, want deze licht prikkels verslechteren ook weer kwaliteit van je slaap. Een boekje lezen of podcast luisteren is dus een perfecte oplossing.
  • Probeer vaste slaaptijden aan te houden.
  • Drink het liefst geen cafeïne of alcohol voor het slapen, dit verslechtert de kwaliteit van je slaap.
  • Drink niet te veel water voor je naar bed gaat zodat je er niet 3x uit moet om te plassen midden in de nacht.

Als laatste wil ik je graag meegeven dat iemand die anabolen steroïde gebruikt en slecht slaapt, ingehaald wordt door degene die dit niet doet en goed slaapt.

Welterusten! 

Meer weten over onze pakketten en (online) begeleiding? Vul de gratis Lidmaatschapstest in of meld je aan voor (Online) Coaching binnen PhysIQ!

Deel dit bericht:

Corona

Sporten en bewegen is hartstikke goed voor je!

Lees meer
Meer nieuws
  • Online Coaching

    Online Coaching

    Met het online coaching programma van PhysIQ ontvang je jouw persoonlijke trainings- en voedingsadvies digitaal en ga je hier zelfstandig mee aan de slag.

    Read more
  • Personal Training

    Personal Training

    Start nu bij PhysIQ met Personal Training

    meer informatie