Het gebruik van proteïne shakes.

Geplaatst op 10-05-2021

Proteïne shakes - essentieel, of niet?

Wie kent ze niet, de eiwitshakes! Tegenwoordig in talloze smaken, vormen en merken. Ziet er allemaal best spannend uit als je net begint met je sport avontuur. Maar is het ook echt essentieel voor iedereen om ze te gebruiken? En, hoeveel moeten we hiervan binnenkrijgen?

Wat zijn eiwitten?
In de blog over eiwitten, hebben we al uitgebreid besproken wat eiwit precies zijn en welke functies ze eventueel hebben in het lichaam. Hier nog even een korte samenvatting;

Eiwitten bestaan uit aminozuren die dienen als bouwstoffen voor je spieren. Wanneer je lichaam te weinig hiervan binnenkrijgt, zal het lichaam niet optimaal spierweefsel laten groeien. Daarom zullen, met name, (kracht)sporters moeten zorgen dat ze voldoende eiwitten binnenkrijgen, om de groei van hun spieren zoveel mogelijk te stimuleren.

Voldoende eiwitten binnen een maaltijd zullen ook zorgen voor een meer verzadigd gevoel, waardoor je eenvoudig minder veel calorieën eet. Dit kan ook bevorderend helpen in het afvalproces.

Hoeveel eiwitten per dag?
Er zijn veel theorieën over de eiwit inname per dag. Voor de sporter zou de juiste hoeveelheid ongeveer 1,8 gram x kg lichaamsgewicht voldoende zijn. Weeg je dus 75 kilogram zou dit 75 x 1,8 = 135 gram eiwitten per dag zijn.

Moet ik nu eiwitshakes gebruiken of niet?
Laten we zeggen dat als jij voldoende eiwitten kunt halen uit je voeding, eiwitshakes niet per se een must zijn. Mocht je problemen hebben met het innemen van voldoende eiwitten, dan kan een eiwit shake zeker een goede toevoeging zijn. Echter zou dit zeker niet de voornamelijkste bron van eiwitten moeten zijn!

Het bijkomende voordeel van een eiwit shake is wel dat er veel smaakjes op de markt zijn. Mocht je bijvoorbeeld liefhebber zijn van havermout, maar net iets meer smaak aan je havermoutpap wilt, zou het toevoegen van een beetje chocolade eiwit poeder al veel wonderen kunnen doen! Zo kun je eiwitpoeder dus ook als smaakmaker gebruiken, in bijvoorbeeld recepten, maaltijden of cakes!

Verschillende varianten eiwitshakes;
Er zijn inderdaad verschillend varianten qua eiwitshakes, waarbij de meest gebruikte vorm toch wel de Whey (staat voor weipoeder) Isolaat of Concentraat is.

Whey Concentraat
Bevat minder eiwit in grammen dan de isolaat vorm doordat het minder wordt verwerkt. Echter bevat deze nogsteeds gemiddeld tussen de 30%-90% eiwit. Omdat er meer lactose in zit in de vorm van koolhydraten kan dit een probleem zijn voor mensen met lactose intoleratie. Whey concentraat kan langer verteren dan de isolaat versie, waardoor de spieren de kans krijgen het eiwit een langere periode te verteren.

Whey Isolaat
Deze variant heeft een verfijnder verwerkingsniveau en bevat gemiddeld zo’n 90% proteïne, met een laag koolhydraat -en vetgehalte. Whey isolaat bevat een laag lactose gehalte en is daarom licht verteerbaar. Dit eiwitpoeder product is over het algemeen wat duurder dan de concentraat versie. 

Plantaardige protiene 
Zeker niet te vergeten voor de veganisten onder ons, maar ook voor de mensen met bijvoorbeeld lactose intoleratie óf gewoon voor de mensen die het fijn vinden om een plantaardige variant te kiezen. Vaak gebaseerd op soja- en/of erwtenbasis, en erg essentieel als je als veganist moeite hebt om je eiwittendoel te behalen!

Is een eiwit shake een vereiste? Nee zeker niet, maar het kan zeker een goede toevoeging zijn wanneer je het lastig vind om voldoende eiwitten te consumeren.

Meer weten over onze voeding- en trainingsbegeleiding binnen PhysIQ? Vul de gratis Lidmaatschapstest in of kom langs voor een rondleiding binnen onze club!

 

 

Deel dit bericht:

Corona

Sporten en bewegen is hartstikke goed voor je!

Lees meer
Meer nieuws
  • Online Coaching

    Online Coaching

    Met het online coaching programma van PhysIQ ontvang je jouw persoonlijke trainings- en voedingsadvies digitaal en ga je hier zelfstandig mee aan de slag.

    Read more
  • Personal Training

    Personal Training

    Start nu bij PhysIQ met Personal Training

    meer informatie