Jouw stresslevels in evenwicht.

Geplaatst op 13-04-2021

 

Jouw stresslevel in evenwicht;

Stress. Er wordt veel over gepraat en iedereen heeft er weleens last van. De één kan er beter tegen dan de ander. Steeds meer (jonge) mensen krijgen te maken met burn-out klachten. Dat is ook niet gek als je bedenkt dat we tegenwoordig aan veel meer prikkels blootgesteld worden dan vroeger. 

Wat is stress?
Stress betekent spanning of druk. Of stress schadelijk is hangt af van hoeveel belasting iets (of iemand) aan kan. Als we het over stress hebben, dan gaat het meestal over ongezonde druk: een teveel aan spanning. Maar stress is niet altijd ongezond. Stress is een hele natuurlijke, en ook gezonde reactie van het lichaam. Op het werk helpt gezonde stress je om goed te presteren. Het maakt je alert, geconcentreerd en efficiënt. De spanning maakt het lichaam ook klaar voor actie en dat is nodig om te kunnen reageren op bedreigende situaties. De problemen ontstaan pas wanneer de draaglast groter wordt dan de draagkracht. Op dat moment zijn de eisen die aan jou worden gesteld of die je aan jezelf stelt groter dan wat je aankunt. 

Tips tegen stress op het werk;
Op je werk is het belangrijk dat je in de gaten houdt of je de hoeveelheid werk aankunt. Let op bepaalde waarschuwingssignalen van je lijf.  Denk hierbij aan moeite met concentratie, hoofdpijn, problemen met slapen of verlies van interesse in je werk. Grijp in waar nodig. Doe je dit niet op tijd? Dan zal dat uiteindelijk alleen maar leiden tot grotere problemen. 

Geen enkel project, situatie of beslissing is altijd perfect, dus proberen om de perfectie te bereiken bij alles wat je doet, zal je stress gevoel alleen maar doen vergroten. Wanneer je onrealistische doelen voor jezelf stelt of probeert te veel te doen, ben je een valkuil aan het maken voor jezelf. Doe gewoon je best, daar waar kan iets extra’s, niemand kan je vragen om meer dan dat te doen.

Veel dingen op het werk bevinden zich buiten onze controle, met name het gedrag van andere mensen. In plaats van gestrest te worden van andere mensen, kun je jezelf beter op zaken richten die je wel kunt beïnvloeden, zoals de manier waarop je ervoor kiest om te reageren op problemen.

Als je iets niet (zeker) weet of als je een probleem hebt, zoek dan uit aan wie je meer duidelijkheid kan vragen. Twijfel is geboren en stress staat om de hoek. Dus in plaats van te gissen: communiceer. Je hebt dan minder twijfel, weet beter wat je moet doen, kunt je meer focussen en daar krijg je juist energie van.

De meesten van ons worden gebombardeerd via allerlei media met vragen. Allemaal zaken die afleiden van de deadline die je die dag voor jezelf hebt gesteld. Hoewel je niet altijd controle hebt over de onderbrekingen, heb je wel controle op jouw eigen reactie hierop. 

Zorg ervoor dat je jezelf geen (extra) stress bezorgd door te zoeken naar goedkeuringen van anderen. Maar durf ‘nee’ te zeggen en werk aan je zelfvertrouwen. 

Stress verminderen met voeding en beweging;
Regelmatige lichaamsbeweging is een goede manier om stress te verminderen.  Een workout in de sportschool, een fietstocht, zwemmen, spelen met je kinderen, alles kan! Zolang je maar beweegt. Probeer je daarbij niet te concentreren op je gedachten, maar focus op je lichaam en hoe het voelt terwijl je aan het bewegen bent.

Een wandeling in de buitenlucht is ook een goed idee. Studies aan de University of Michigan en aan de Heriot-Watt University toonden aan dat een wandeling in de natuur bijdraagt aan het verminderen van stress en zelfs je hersenen tot een mediterende staat kunnen brengen in de natuur. Overweeg dus eens een wandeling na die drukke werkdag.

Ook met voeding kun je je lichaam helpen op beter met stress te dealen. Te weinig eten kan zorgen voor een te lage bloedsuikerspiegel, waar je onzeker en prikkelbaar van wordt en te veel eten kan je erg slaperig maken. Gezond eten kan je helpen om door stressvolle dagen heen te komen. Door het eten van kleine, maar frequente maaltijden, kun je je lichaam helpen om je bloedsuikerspiegel op een evenwichtig niveau te houden, je energieniveau te verhogen, ervoor zorgen dat je gefocust blijft en stemmingswisselingen voorkomen.

Ook aanvulling op de voeding aan de hand van voedingssupplementen is een goed idee om stress wat beter aan te kunnen of te herstellen van een stressvolle periode. Kies in eerste instantie voor verse voeding die rijk is aan vitamine B, vitamine C, magnesium, zink en omega 3 vetten. Bij stressklachten is het aan te raden om voedingssupplementen te nemen. Denk hierbij aan zink, vitamine B-complex, vitamine C en magnesium. 

5 oefeningen die stres verlagend werken;
Eén van de beste manieren om stress te verminderen, is de ademhaling. Even ‘inchecken’ bij de ademhaling brengt je terug naar dit moment. Met een rustige en kalme ademhaling stimuleer je het gedeelte van je zenuwstelsel wat zorgt voor ontspanning en herstel. Bewustwording van de ademhaling is als een schakelaar die je overhaalt om van stress naar ontspanning te gaan. In de Yoga wordt ademhaling in combinatie met ontspanningsoefeningen ingezet om het lichaam te ontstressen. Hierbij 5 oefeningen op een rij:

1.        Kindhouding 
Kom op je knieën zitten en breng je zitvlak naar de hielen toe. Plaats het voorhoofd op de grond en strek je handen voor je uit, of leg ze naast je neer. Adem door de neus en probeer de adem in het bekken te voelen. Blijf in deze houding zo lang als je prettig vindt.

2.        Knieën naar de borst 
Kom op je rug liggen en breng de knieën naar de borst. Pak met de handen de knieën beet, of strengel de vingers in elkaar. Sluit de ogen. Je hoofd en schouders blijven op de grond liggen. Adem diep in het bekken en blijf zo lang in de houding als je prettig vindt.

3.        Liggende Twist 
Kom liggen op je rug. Breng de knieën ietsje richting de borst en de schenen parallel aan de vloer. Leg je armen wijd gespreid neer. Op de uitademing breng je de knieën eerst naar de rechterkant naar de vloer en het hoofd draai je naar links. Blijf hier 1 tot 2 minuten liggen. Op de inademing breng je je benen vervolgens weer naar het midden. Op de uitademing herhaal je de oefening aan de andere kant (benen naar links, hoofd naar rechts).

4.        Cobra houding 
Kom op je buik liggen, zet je handen ter hoogte van je schouders op je grond, duw jezelf omhoog, adem in. Houd je armen een beetje gebogen en houd je bekken op de grond. Op de uitademing kom je weer rustig weer naar beneden.

5.        Vooroverbuiging 
Kom rechtop staan met de voeten vlak naast elkaar. Op de uitademing buig je vanuit het bekken naar voren en breng je je hoofd naar de grond. Buig de knieën zodat je buik in contact is met de bovenbenen. De handen mag je op de grond plaatsen, of je mag de enkels of kuiten vastpakken. Blijf een minuut in deze houding en kom daarna rustig omhoog.

Meer weten over onze leefstijl-, voeding- en trainingsbegeleiding bij PhysIQ Personal Training & (Online) Coaching? Vul de gratis Lidmaatschapstest in of kom langs voor een rondleiding binnen onze club!

Deel dit bericht:

Corona

Sporten en bewegen is hartstikke goed voor je!

Lees meer
Meer nieuws
  • Online Coaching

    Online Coaching

    Met het online coaching programma van PhysIQ ontvang je jouw persoonlijke trainings- en voedingsadvies digitaal en ga je hier zelfstandig mee aan de slag.

    Read more
  • Personal Training

    Personal Training

    Start nu bij PhysIQ met Personal Training

    meer informatie