Gebruik de weegschaal als tool, niet als doel!

Geplaatst op 02-02-2021

Gebruik de weegschaal als tool en niet als doel!

Vaak starten mensen een coachingstraject om een aantal kilo af te vallen of zelfs aan te komen. De weegschaal kan een hele mooie tool zijn om te gebruiken naast omtrekmetingen en foto's om jouw progressie meetbaar te maken. 

Handig om te weten daarbij is dat je lichaamsgewicht fluctueert en dat je de ene dag zomaar wat zwaarder of lichter kan zijn dan de andere dag zonder dat dit direct te koppelen is aan vetverlies of gebouwde spiermassa. 

Een aantal van deze factoren zijn:

1.          Je hebt een nacht slecht geslapen
2.          Je hebt wat meer zout gegeten dan normaal
3.          Je hebt nog spierpijn van je laatste training(en)
4.          Je bent meer gestrest dan normaal

Stel jouw doel is afvallen en je weegt je normaliter elke week op woensdag en je hebt toevallig heel veel spierpijn van de training de dag ervoor zou je zomaar eens hiertegen aan kunnen lopen.

Woensdag week 1: 65kg
Woensdag week 2: 65,5kg

Dit is natuurlijk een domper voor je motivatie net goed bezig met je voeding en training en toch een halve kilo zwaarder!? 

Een handige oplossing hiervoor is om jezelf dagelijks te wegen op lege maag en lege blaas direct na het opstaan en hier aan het einde van de week het gemiddelde van uit te rekenen. De gemiddeldes laten een mooie trend zien wat er nou op weekbasis met je gewicht gebeurt.

Maandag: 65kg                                        Maandag: 64,2kg

Dinsdag: 65,3kg                                       Dinsdag: 64,8kg

Woensdag: 65kg                                     Woensdag: 65,5kg

Donderdag: 65,5kg                                 Donderdag: 64,7kg

Vrijdag: 65,4kg                                        Vrijdag: 64,2kg

Zaterdag: 65,2kg                                     Zaterdag: 64,3kg

Zondag: 65kg                                            Zondag: 64kg

Gemiddelde: 65,2kg                              Gemiddelde: 64,5kg

Eindstand ben je 0,7kg afgevallen terwijl je in eerste instantie dacht juist een halve kilo zwaarder te zijn geworden. 

Meten = weten!

Meer weten over onze pakketten en (online) begeleiding? Vul de gratis Lidmaatschapstest in of meld je aan voor (Online) Coaching binnen PhysIQ!

Deel dit bericht:

Corona

Sporten en bewegen is hartstikke goed voor je!

Lees meer
Meer nieuws
  • Online Coaching

    Online Coaching

    Met het online coaching programma van PhysIQ ontvang je jouw persoonlijke trainings- en voedingsadvies digitaal en ga je hier zelfstandig mee aan de slag.

    Read more
  • Personal Training

    Personal Training

    Start nu bij PhysIQ met Personal Training

    meer informatie