Krachttraining voor vrouwen; feiten & fabels

Geplaatst op 25-03-2021

Krachttraining voor vrouwen, de feiten en fabels

In de afgelopen jaren wordt krachttraining onder de vrouwen steeds populairder. Dit is super positief, omdat krachttraining enorm veel voordelen met zich meebrengt. In deze blog delen wij een aantal feiten en fabels met jullie, omtrent krachttraining voor vrouwen. 

Feiten;

1. Je verliest makkelijker vet
Krachttraining leidt indirect tot hogere vet verbranding. Dit komt door de vergroting van je vetvrije massa, je spiermassa. Hoe meer spiermassa je hebt, hoe hoger je metabolisme in rust is. Met andere woorden, wanneer je thuis op de bank ligt na je training, is je lichaam nog steeds aan het werk. In combinatie met het juiste voedingspatroon verlies je dus makkelijker vet en zul je over het algemeen ook minder snel vet opslaan.

2. Je botten worden sterker en je krijgt een betere houding
Krachttraining voorkomt botontkalking, waar vrouwen op latere leeftijd veel last van kunnen hebben. Je pezen en ligamenten zijn sterker en krachtiger. Daarnaast krijg je van krachttraining vaan ook een betere houding, door het aansterken van je spieren. Dit brengt veel voordelen met zich mee, zoals minder blessures en minder ‘pijn kwaaltjes’. Ook op latere leeftijd is dit dus een grote winst.

3. Je voelt je zelfverzekerder
Je wordt niet alleen sterker van de gewichten, maar je zult je zeker al veel sneller sterker voelen zowel op fysiek als mentaal vlak. Ook zul je merken dat, doordat je zelfverzekerder bent, je postuur en houding verandert. 

4. Blessure preventie & beter herstel na zwangerschap
Hoe sterker je lichaam is, hoe minder de kans op blessures. Natuurlijk is het hierin wel belangrijk dat je veilig blijft trainen en goed let op de juiste techniek bij het uitvoeren van je oefeningen. Een gezond en sterk fysiek brengt minder blessures met zich mee. Daarnaast – hoe fitter, sterker en gezonder wij vrouwen een zwangerschap in gaan, hoe sneller je herstel na de zwangerschap ook is. 

Fabels; 

1. Van krachttraining krijg je een mannelijk lichaam
Veel vrouwen zijn vandaag de dag nog erg bang om krachttraining uit te oefenen omdat ze bang zijn een mannelijk lichaam te krijgen. Echter kunnen vrouwen niet zomaar deze piek bereiken in spieropbouw omdat wij gewoonweg het mannelijke hormoon “testosteron” veel minder bezitten dan mannen. Dit hormoon is essentieel voor de spiergroei binnen het lichaam. Vrouwen hebben dit hormoon wel, maar in veel mindere mate. We hebben dus zeker potentie tot spiergroei, maar niet in mannelijke vormen.

2. Trainen van de “hip dips“.
Helaas zie ik dit fabel nog veel te vaak voorbijkomen op het internet, instagram, youtube etc. 
Het trainen om bredere heupen te krijgen kan niet. Waarom? De breedte van je heup heeft te maken met je botstructuur en is dus genetisch bepaald. Het weg trainen van een zogenoemde ‘hip dip’ is dus onmogelijk. Wat echter wel kan is de spieren eromheen trainen waardoor het minder zou kunnen opvallen. Een juiste manier trainen van de bilspieren en bovenbenen zou hiervoor essentieel zijn. 

3. Van buikspieren trainen krijg je een strakkere buik
Jammer, maar helaas. Van het trainen van buikspieren krijg geen strakkere buik, je krijgt er alleen sterkere buikspieren van (wat overigens niet slecht is). Plaatselijke vetverbranding is dan ook niet mogelijk. Je zou dus je gehele vetpercentage moeten verlagen om een strakkere buik te krijgen. Dit kan wederom weer door middel van krachttraining van het gehele lichaam en een bijpassend eetpatroon.

Kort gezegd – krachttraining doen brengt veel voordelen met zich mee. Je wordt sterker, fitter, zelfverzekerder en je verliest er ook nog eens makkelijker vet van. Wees niet bang om mannelijk te worden, want dat zal niet gebeuren.

Meer weten over ons buitenaanbod en de verdere opties binnen PhysIQ? Vul de gratis Lidmaatschapstest in of kom langs voor een rondleiding binnen onze club!

Deel dit bericht:

Corona

Sporten en bewegen is hartstikke goed voor je!

Lees meer
Meer nieuws
  • Online Coaching

    Online Coaching

    Met het online coaching programma van PhysIQ ontvang je jouw persoonlijke trainings- en voedingsadvies digitaal en ga je hier zelfstandig mee aan de slag.

    Read more
  • Personal Training

    Personal Training

    Start nu bij PhysIQ met Personal Training

    meer informatie